Takaisin ylösarrow_upward
Kansiossa ei ole tuotteita.

Usein kysyttyä

Olen kuluttaja ja haluan hankkia sivuilta löytämäni sähkötuotteen. Keneen voin ottaa yhteyttä?

Ota yhteyttä paikalliseen sähköurakoitsijaan, jonka löydät esimerkiksi www.urakoitsija.fi –palvelun kautta.

Miten sähkönumero lyhennetään?

Sähkönumero lyhennetään tarvittaessa Snro. Linkitettäessä Sähkönumerot.fi-palvelun tuotekortille linkin otsikkona suositellaan käytettäväksi Sähkönumerot.fi-tuotekortti tai tilan puutteessa Snro-tuotekortti.

Miten sähkönumeroa haetaan?

Katso sivu sähkönumeron hakeminen.

Tuleeko tuotteelle hakea uusi sähkönumero, jos sen ominaisuudet muuttuvat?

Aina kun tuotteen ulkonäkö, fyysiset mitat tai GTIN-koodi muuttuvat tai tuotteen valotekniset/sähkötekniset ominaisuudet muuttuvat enemmän kuin standardin toleranssit sallivat, sille on haettava uusi sähkönumeroa. Jos muutokset ovat näitä vähäisempiä ja sellaisia, että tuotetta voidaan ongelmitta käyttää vanhan tuotteen tilalla eikä muutoksen voida olettaa vaikuttavan tukkujen hinnoitteluun tai varastonhallintaan, voidaan käyttää aiempaa sähkönumeroa. Toisin sanoen tilanne on harkittava tapauskohtaisesti koko toimitusketjun tarpeet huomioon ottaen.

Aika kun uusi tuote korvaa markkinoilla olevan tuotteen, korvatun tuotteen sähkönumero tulee ilmoittaa uuden tuotteen tuotetiedoissa Korvattu tuote -kentässä. Sähkönumerot.fi-palvelussa Korvaavan tuotteen sähkönumero päivittyy samalla arkistoidun tuotteen tuotetietoihin. Tämä korrelaatio toimii molempiin suuntiin, joten vaihtoehtoisesti tuotteelle voi arkistoinnin yhteydessä ilmoittaa tiedon korvaavan tuotteen sähkönumerosta ja tieto päivittyy molemmille tuotteille.    

Voinko kierrättää sähkönumeroa?

Uudelle tuotteelle tulee aina hakea oma sähkönumero, jotta vältytään sekaannuksilta. Vaikka tuote poistuu toimittajan valikoimasta, siitä saatetaan tarvita tuotetietoja koko sen käyttöiän ajan. Myös tuotevastuun kannalta on tärkeää, että sähkönumero kytkeytyy yksiselitteisesti tiettyyn tuotteeseen.

 

Jos tuotteella on useita pakkauskokoja, voinko hakea kullekin pakkauskoolle oman sähkönumeron?

Sähkönumero haetaan aina yksittäiselle tuotteelle ja tuotteen tiedoissa ilmoitetaan kaikki pakkauskoot. Poikkeuksena tietyt kaapeli- ja lampputyypit, joiden erikokoisille pakkauksille haetaan vakiintuneen käytännön mukaan kullekin oma sähkönumeronsa.

 

Minulla on valaisin, jolle on useita eri kuvun värivaihtoehtoja. Pitääkö minun hakea jokaiselle eri vaihtoehdolle oma sähkönumero?

Sähkönumero yksilöi tuotteen. Jokaiselle eri laitekokonaisuudelle haetaan oma sähkönumero.

Tuleeko kamppanjatuotteelle hakea sähkönumero?

Tukkukohtaisesti on sovittu numeroavaruuksia, joita voidaan käyttää tilapäisesti esimerkiksi juuri kampanjatuotteille. Tilapäisiä sähkönumeroita ei ilmoiteta liittoon, vaan kukin tukku ylläpitää niitä omissa järjestelmissään.

Katso tarkemmin: Mikä on sähkönumero? > Projektikohtaiset tilapäiset sähkönumerot.

 

Mitä velvollisuuksia sähkönumeron hakemiseen liittyy?

Lainaus toimitusehdoista: "Toimittajan tulee tarkistaa Sähkönumerot.fi-palvelussa esitetyt tuotetiedot heti sähkönumeron saatuaan ja viipymättä informoida tuotetiedoissa myöhemmin tapahtuneista muutoksista ja havaitsemistaan virheistä. Toimittajan tulee vähintään kerran vuodessa tarkistaa tuotetietojensa oikeellisuus."
Lue tarkemmin kohdasta Sähkönumeron toimitusehdot.

Voiko sähkönumeron kirjoittaa ilman etunollia?

Sähkönumero on seitsennumeroinen tuotekoodi. Jos etunollia ei ilmoiteta, tietojärjestelmät eivät tunnista kyseistä sähkönumeroa.

 

Voiko sähkönumeron kirjoittaa muotoon 43 007 52?

Tietojärjestelmissä sähkönumero kirjoitetaan aina ilman välilyöntejä, ellei muuta ole ohjeistettu. Välilyönnillisten sähkönumeroiden käyttäminen vaikeuttaa numeroiden koneellista käsittelyä. Painotuotteissa voi sähkönumeron voi esittää välilyönnein ryhmiteltynä 2+3+2 -muodossa.